Annika Larsson

I filmen 40-15 av den svenske kunstneren Annika Larsson inviteres vi inn i et rom i en liten leilighet hvor det foregår en tennismatch, dog ikke på TV-skjermen som man kanskje ville forvente. Midt i den beskjedent innredede stuen ser vi fire menn i kampstilling: nettdommeren, ballgutten og to spillere med racket i hånden. Spillerne, som er i ferd med å varme opp før matchen, er forføreriske i sine altfor stramme, hvite kortbukser. De stirrer beundrende på seg selv i det store speilet på veggen foran dem, og i speilbildet ser vi narsissisme og machoisme som titter tilbake på dem.

Filmen 40-15 ble vist i 2000 i forbindelse med den andre utgaven av Momentum. Nå, mange år senere, er 40-15 fremdeles relevant med sin subtile kommentar til maktforhold og dominerende posisjoner i det vestlige samfunnet.

Annika Larsson 4015

BIOGRAFI
Annika Larsson (f. 1972) er en svensk kunstner som hovedsakelig arbeider med film, video, performance og installasjon. Hun har en interesse for de tilfeldige, men meningsfulle gester og ritualer, i korporal-lingvistiske oppførselsmønstre som skjuler hierarkiske sosiale maktstrukturer.

Hennes arbeider er vist bredt internasjonalt, på institusjoner som Museum für Gegenwartskunst, Basel; Fundacion la Caixa, Barcelona; Le Magasin, Grenoble; Kunsthalle Nürnberg, Nürnberg; ICA-Institute of Contemporary Art, London; ZKM, Karlsruhe; Moderna Museet, Stockholm; S.M.A.K., Gent and Musac, Lyon. Hun har blant annet deltatt I biennaler som den 49. Venezia biennalen, den 8. Istanbul biennalen og den 6. Shanghai Biennalen. Larsson bor og arbeider I Berlin.

Kunstnerens nettside