29.aug - 18.okt

KURATORER

Lina Džuverovic
Stina Högkvist

KUNSTNERE

A Kassen, Mats Adelman, Roger Andersson, Asmundur Asmundsson Fia Backström, Maja Bajevic, Petra Bauer & Annette Krauss, Nina Beier & Marie Lund, Maja Borg, Liv Bugge, Libia Castro & Ólafur Ólafsson, Jacob Dahlgren, Ida Ekblad, Marte Eknæs, Andreas Eriksson, Jan Freuchen, Carl-Michael von Hausswolff / Juan Pedro Fabra / Jan Håfström, Hannaleena Heiska, Saskia Holmkvist, Karl Holmqvist, Lars Laumann og Benjamin A. Huseby, Klara Liden, Darri Lorenzen, Josefine Lyche, Eline McGeorge, Are Mokkelbost, Jani Ruscica, Marthe Thorshaug, Helgi Þórsson, Salla Tykkä, Gaeoudjiparl/ Goodiepal featuring Martha Hviid & Tordis Berstrand

Samtidskunst

Momentum

FAVOURED NATIONS
NORDEN – RETT BORTE I TOTTENHAM COURT ROAD

Forsøk å google begrepet Norden på engelsk. Bortsett fra Wikipedias nyttige redegjørelse for hvilke land som utgjør den regionen vi kaller Norden, tegner resten av lenkene et perfekt bilde av en stereotypisk forestilling om Norden.

Første treff er “Nordic Blissful living” – lykkelig liv i Norden, et nettsted som gir løfter om himmelske “nordiske badstuer, dampbad, boblebad og dusjer”. Deretter følger en liten perle i krysskulturell merkevarebygging, “Nordic – Londons første skandinaviske bar + restaurant – svensk, dansk, norsk, finsk og islandsk”, hvor man skryter av sentral plassering like ved Tottenham Court Road, og som øyensynlig kan tilby en nordisk oase midt i det forurensede virvaret i Fitzrovia. Nå kan man trenge å komme seg fra den nordiske saunaen til den nordiske baren, og her kommer det neste google-treffet med nok et must for den nordisk anlagte, “Nordic Car”, en netthandel som tilbyr deler til den nordiske bilen, Volvo og Saab. Og til sist må man ikke glemme å kle avkommet passende nordisk-inspirert, nettstedet “Nordic Kids”, tilbyr det alle foreldre med respekt for seg selv drømmer om – å gi ungene noe av den “legendariske, avslappede skandinaviske cool”.

Hva skal man gjøre med et begrep som på en og samme tid fremkaller bilder av badstuer, designerkledde unger og en trendy bar med furupanel ( og som for øvrig har en elg med solbriller som logo ) ? Forarbeidet til Favoured Nations tok utgangspunkt i den diskursen som enhver biennale uunngåelig må ta stilling til – avveining mellom det lokale og det globale, og spørsmål knyttet til tilhørighet, identitet og representasjon. Ville vi utnytte ressursene best ved å skape en global plattform og gjøre Momentum til en internasjonal biennale, eller ville det være mer fornuftig å fokusere energien på en mer lokalt forankret utstilling med bare nordiske kunstnere ? Merkevaren “det nordiske”, slik den kommer til uttrykk i eksemplene over, er kanskje ikke en visjon av særlig interesse for kunstnere “i felten”, likevel er det vanskelig å komme utenom den i en slik kontekst som dette – Momentum er historisk sett en nordisk biennale. Og siden billedkunstens mest prominente arena for kultureksport er Veneziabiennalen, der det historisk sett har blitt gitt et sterkt budskap om Nordisk identitet, sto det klart for oss at det første vi måtte gjøre som kuratorer for Momentum, var å ta for oss spørsmålet om en nordisk identitet ( eller fraværet av en sådan ).

Kuratorene for Momentum 5
Lina Džuverovic, Stina Högkvist

Hele teksten kan leses i katalogen:
Katalog (del 1) Katalog (del 2)

Momentum

Samtidskunst

Beinale

Samtidskunst

_MG_5362blend