Regina de Miguel

Filmen Deception av den spanske kunstneren Regina de Miguel skildrer en reise som på samme tid er dokumentar og en åndelig oppdagelsesferd inn i det ukjente. I filmen reiser kunstneren til Deception Island i Antarktis, et sted som bare er blitt utforsket av vitenskapsmenn og militære som tilsynelatende er modige nok til å se bort fra volden og usikkerheten som alltid er nærværende. Det er et urovekkende landskap hvor gråtonene er mer fremtredende enn fargene, men det er uten tvil et kraftfullt naturlandskap som males frem. Menneskets nytteløse forsøk på å invadere dets overflate kommer tydelig frem gjennom ledningene som er koblet til vannressurser og generatorer. I tillegg er det forlatte bygninger som er altfor falleferdige til å kunne gjenoppbygges, og kors som symboliserer reisende som har bukket under for øyas skjebne. Deception Island er et sted som både er mystisk i sin hemmelighetsfullhet, og på samme tid en skremmende helvetesvisjon. Det ville landskapet gjenspeiler virkeligheten ved vår begynnelse, og et forvarsel om vår fremtid.

BIOGRAFI
Regina de Miguel arbeider som kunstner gjennom kritiske og tverrfaglige prosjekter, i prosesser og konvergenser som fokuserer på produksjon av hybride objekter og kunnskap.

Hun har hatt separatutstillinger som: I’m part of this fractured frontier, C3A Córdoba, 2018; Aura Nera, Santa Mónica, Barcelona, 2016; Ansible, Maisterravalbuena Gallery, Madrid, 2015; All knowledge is enveloped in darkness, Kunsthalle Sao Paulo, 2014;  Nouvelle Science Vague Fiction, General Public, Berlin 2011, El aire aún no respirado, MUSAC, León 2008.

Hun har også deltatt i gruppeutstillinger som: Cosmos. Film Programme. Tentacles Gallery, Bangkok, 2019; Celda Unidad, Cultural Institute of León, Guanajuato, México, 2018; Capitalo, Chthulu, and a Much Hotter Compost Pile at Kunstraum Kreuzberg/Bethanien, Berlin, 2018; Technosphärenklänge #5: Performance with Lucrecia Dalt. Haus der Kulturen der Welt, Berlin, 2018; Adverbios Temporales, Centro Centro, Madrid, 2018;  NO Music, Haus der Kulturen der Welt; Berlín, 2017, Silence Empire, Funkhaus, Berlin, 2017;  Fermenting Feminism, Broken Dimanche Press, Berlin, 2017; L’Élection Parfaite, Gaîté Lyrique, Paris, 2017; Una estela en la Tierra. Ecos de violencia institucional en América Latina, Bienal del Sur, Tucumán, Argentina,2017; Bienal del Sur, Montevideo, Uruguay, 2017; Contemporary Visions, New cine and video in Spain. The Echo Park Film Center, Los Angeles, California, 2017; Hasta que las cosas y los cuerpos sean como queremos que sean, CA2M, Madrid, 2017; Berlin Art Prize, Kühlhaus Berlin; Univers Simulés, Gamerz Festival, Vasarely Foundation, Aix en Provence, France; A forma do pensamento, Cristina Guerra Gallery, Lisbon, 2016; Towards a New Shore, NC Arte, Bogotá, 2016; Riddle of the Burial Grounds, Extra City, Anwerp, Belgium; Hall of Half-Life, steirischer herbst festival gmbh, Graz Austria, 2015; Riddle of the Burial Grounds, Project Arts Centre, Dublin, 2015;  Modernisms (for future thoughts), Invaliden Eins Galerie, Berlin, 2015; The Future Won’t Wait, La Capella, Barcelona, 2014;  Rencontres Internationales, Haus der Kulturen der Welt, Berlin and Palais de Tokyo, Paris, 2013;  Of Time & Place, Gasworks Londres, 2012;  Out of the black, Reh Kunst, Berlin, 2011.

Kunstnerens nettside